Кафедра психосоматики на психологічної реабілітації Українського державного університету імені Михайла Драгоманова була створена 1 грудня 2011 року як кафедра практичної психології та психосоматики шляхом поділу кафедри практичної психології та психотерапії з метою забезпечення більш ефективної підготовки фахівців для спеціальності «Психологія» Інституту соціології, психології та управління Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова.

  У 2016 році відбулося об’єднання з кафедрою галузевої психології та психології управління (Інституту соціальної роботи та управління) й  кафедра була перейменована на кафедру психосоматики та психологічної реабілітації.

   З 1 березня 2017 року кафедра психосоматики та психологічної реабілітації функціонує як структурний підрозділ Факультету психології Національного педагогічного університету ім. М.П. Драгоманова, а з грудня 2022 року після реорганізації університету як структурний підрозділ Українського державного університету імені Михайла Драгоманова.

   Очолює кафедру доктор психологічних наук, кандидат медичних наук, професор Мозгова Галина Петрівна, автор понад 100 публікацій у наукових виданнях, зокрема 6 статей, які входять до наукометричних баз (як-от, Scopus, Web of Science Core Collection); автор монографії «Психосоматичні захворювання у дітей та підлітків: діагностика та реабілітація», 8 навчальних посібників, збірника тестових завдань. 

   Мозгова Г.П. є автором трьох деклараційних патентів України на корисну модель: 1) Патент України від 25.09.09; бюлетень №18 - Спосіб діагностики стійких стереотипів психоемоційного реагування дітей та підлітків; 2) Патент України від 25.09.09; бюлетень №18 - Спосіб психологічної корекції стійких стереотипів психоемоційного реагування дітей та підлітків. 3) Патент України від 10.10.18; бюлетень №19 - Спосіб метаболічної та психологічної корекції психосоматичної патології у дітей. 

   Галина Петрівна нагороджена медаллю «За наукові досягнення» (імені Г. С. Костюка, психолого-педагогічні науки) (2015 р.); медаллю НПУ імені М.П.Драгоманова «Драгоманівська родина» (2017р.); почесною грамотою НПУ імені М.П.Драгоманова (2019 р.).

  Сьогодні на кафедрі працюють кандидати психологічних наук: професор Бушуєва Т.В., доценти Ханецька Т.І., Дьоміна Г.А., Сидоренко О.Б.,                   Поліщук С.П., Розова Т.М., старший викладач Праченко О.К., кандидат педагогічних наук, доцент Вольнова Л.М., кандидат філософських наук, доцент Якимчук О.І., старший викладач Кушмирук Є.С.

 Змістовна та систематична співпраця здійснюється викладачами кафедри із різними освітніми установами та науковими організаціями: з Харківським національним університетом міського господарства імені О.М. Бекетова, Волинським національним університетом імені Лесі Українки, Поліським національним університетом, Центрально-українським державним педагогічним університетом імені Володимира Винниченка, Житомирським державним університетом імені Івана Франка, Вінницьким державним педагогічним університетом імені Михайла Коцюбинського, Національним медичним університетом імені О.О.Богомольця, Вінницьким національним медичним університетом ім. М.І. Пирогова, а також закладами дошкільної та середньої освіти міста Києва. 

   Викладачі кафедри психосоматики та психологічної реабілітації забезпечують викладання для здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» освітньо-професійної програми «Психологія» навчальних дисциплін циклу професійної підготовки: «Основи психофізіології та психосоматики», «Вступ у спеціальність», «Система психологічної служби», «Вікова та педагогічна психологія», «Психодіагностика», «Експериментальна психологія», «Соціальна психологія», «Основи профорієнтології», «Психокорекція», «Основи психотерапії», «Медична та реабілітаційна психологія», «Методика викладання психології у ЗВО», «Методологія наукових психологічних досліджень», «Психологія професійної кар'єри та професійних деструкцій», «Психологія розвитку та формування особистості», «Сучасні теорії та практики психокорекції». 

   Кафедра психосоматики та психологічної реабілітації також забезпечує професійну підготовку здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти за вибірковими блоками дисциплін: «Психосоматика та психологія здоров’я» - це сфера професійної діяльності психолога, який займається проблемами формування та розвитку психосоматичних розладів й захворювань особистості клієнта, які виникли під впливом  різноманітних психотравмуючих та стресових факторів, їх психокорекції, психотерапії та психопрофілактики; з надання психологічної допомоги особистості при порушеннях її адаптації та інтеграції у суспільстві в процесі переживання індивідуальних та соціальних проблем, в критичних особистісних та соціальних ситуаціях, в життєвих та особистісних кризах, що призводять до порушень психосоматичного здоров’я; з надання психологічної допомоги особистості з відновлення, збереження та зміцнення психологічного здоров’я, підтримки здорового способу життя, реалізації власного потенціалу тощо; «Соціальна та сімейна психологія» - це сфера професійної діяльності психолога з надання психологічної допомоги особистості в кризових соціальних ситуаціях та індивідуальних психічних станах; подоланні соціальних, групових і особистісних проблем та конфліктів в державних і приватних організаціях та на виробництві; з надання психопрофілактичної, психоконсультативної та психокорекційної допомоги особистості в кризових сімейних ситуаціях та конфліктних міжособистісних подружніх і дитяче-батьківських стосунках.

   Викладачі кафедри забезпечують викладання вибіркового блоку дисциплін «Психосоматика та психологія здоров’я»: «Психологічне благополуччя та якість життя», «Тренінг розвитку психологічного здоров'я», «Психодіагностика психосоматичних розладів», «Основи психології здоров'я», «Психосоматичне здоров'я в системі «мати-дитина»», «Психокорекція та психотерапія психосоматичних розладів», «Психологія стресу та підвищення стресостійкості людини», «Основи клінічної психології», «Нейропсихологія та нейрокорекція», «Психологія тілесності», «Психологічна допомога дітям з психосоматичними розладами», «Психологічний супровід учасників бойових дій та їх сімей», «Тілесноорієнтована психотерапія психосоматичних розладів»; вибіркового блоку дисциплін «Соціальна та сімейна психологія»: «Психодіагностика соціальних і сімейних систем», «Тренінг розвитку соціального й сімейного благополуччя», «Основи сімейної психології», «Групова та індивідуальна психотерапія», «Психологічний супровід особистості в умовах інклюзивної освіти», «Психологічний супровід сімей мігрантів і внутрішньо переміщених осіб» та ін..

  Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу на кафедрі організовується відповідно до затверджених навчальних планів. Викладачами з кожного освітнього компонента розроблено навчальні та робочі навчальні програми, методичні рекомендації для забезпечення самостійної роботи здобувачів вищої освіти у відповідності до сучасних вимог.

   Відповідно до наукового напряму, затвердженого по університету («Теорія та технологія навчання та виховання в системі освіти»), на кафедрі відводиться велика увага розробці наукової проблеми «Методологічні засади та психотехнології збереження психосоматичного здоров’я студентів у системі ЗВО». У руслі цієї проблеми розроблені навчальні, робочі програми та навчальні посібники (Хрестоматія «Психосоматика: психічне, тілесне, соціальне», «Молодь та юнацтво сучасної України: здоров’я, цінності, життєві пріоритети» та ін.).

  На кафедрі систематично проводиться робота з підвищення фахового рівня викладацького складу. Викладачі кафедри періодично проходять стажування та підвищення кваліфікації в різних вітчизняних та закордонних установах, вивчають передовий досвід своїх колег з інших ЗВО, що дає змогу втілювати новітні освітні методи та прийоми в процесі фахової підготовки здобувачів вищої освіти. Окрім того, викладачі кафедри є спеціалістами-практиками, визнаними вітчизняними (як-от, Українським союзом психотерапевтів) та міжнародними професійними спільнотами (зокрема, Європейською конфедерацією психоаналітичних психотерапій). Професійний рівень викладачі підвищують, беручи участь в освітніх проєктах всесвітньо відомих психотерапевтичних та навчальних центрів, зокрема, Anna Freud Centrefor Childrenand Families (London).

   Викладачі кафедри керують секціями науково-практичних конференцій, виступають з доповідями на міжнародних, всеукраїнських, міжвузівських та вузівських науково-практичних конференціях, семінарах, симпозіумах, круглих столах; видають результати власних наукових доробок у періодичних  наукових виданнях,  що  включені  до  переліку  фахових  видань  України, до наукометричних баз, зокрема Scopus, Web of Science Core Collection.

   Результати наукової діяльності викладачів активно впроваджуються в освітній процес через керівництво написанням курсових, бакалаврських та магістерських робіт здобувачів вищої освіти; викладачі кафедри керують проблемними науковими групами студентів, здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти до участі в олімпіадах, до виступів з доповідями та науковими розвідками на наукових студентських конференціях, підготовку до друку статей у фахових виданнях та тез доповідей у наукових збірниках.

   До важливого наукового доробку співробітників кафедри психосоматики та психологічної реабілітації можна віднести праці:

  1.   Бушуєва Т. В. Експериментальна психологія [Текст] : [навч. посіб.] /                  Т. В. Бушуєва. - Київ ; Ніжин : Лисенко М. М. [вид.], 2019. - 247 с.
  2.   Вольнова Л. М. Проектна діяльність як засіб підвищення рівня професійної підготовки майбутніх психологів: методичні рекомендації [Електронне видання]. – Київ, 2018. – 67 с. https://www.academia.edu/37884652/volnova.proektna_diyalnist.PDF 
  3.  Вольнова Л. М. Проектна діяльність як засіб підвищення рівня професійної підготовки майбутніх психологів: методичні рекомендації [Електронне видання], 2-е вид., виправлене і доповнене. – Київ: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2019. – 49 с. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/23889
  4. Дьоміна Г.А. Становлення особистісної зрілості молоді до подружнього життя як психологічна проблема у вітчизняній і зарубіжній психології / Г.А. Дьоміна // Innovative processes in education: Collective monograph. − AMEET Sp. z o.o., Lodz, Poland, 2017. – Р.40-48. (колективна монографія) - Зареєстрованo у наукометричних базах: РИНЦ, Thomson Reuters, Citation Index – Social Sciences & Humanities (CPCI-SSH) http://dspace.tnpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8914/1/%D0%9Eleksiuk_SR4.pdf#page=40
  5. Дьоміна Г.А. ЗенАрт. Інтуїтивний малюнок. – К., 2021, 96с. http://www.annadomina.com/biblioteka
  6. Здоровьесберегающие технологии в профилактике развития функциональных нарушений сердечно-сосудистой системы у школьников Бекетова Г.В., Савинова Е.Б., Волосовец А.П., Мозговая Г.П., Бекетова Н.В., Ган Р.З. «Кардиология в Беларуси», 2022, том 14, № 1.С.18-28. Scopus.
  7. Кибербуллинг как девиантная форма поведения подростков – представителей молодежных субкультур // Мозговая Г.П., Помыткина Л.В., Бекетова Г.В. // «Педиатрия. Восточная Европа», 2022, том 10, № 1, С.136 -144. Scopus.
  8. Мозгова Г.П., Ханецька Т.І. Психосоматика: психічне, тілесне, соціальне. Хрестоматія. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. - К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2014. – 236 с. 
  9. Мозгова Г.П., Ханецька Т.І., Якимчук О.І. Психосоматика: психічне, тілесне, соціальне. Хрестоматія. Навчальний посібник для студ. вищих навч. закл.– 2-е вид.– К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2021.– 383 с.
  10. Молодь та юнацтво сучасної України: здоров’я, цінності, життєві пріорітети. Мозгова Г.П., Андрущенко Т.В. // Київ: Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова, 2014 - 111 с.
  11. Невідкладні стани у дітей та підлітків. Бекетова Г.В., Мозгова Г.П. // Київ: Видавництво НПУ імені М.П.Драгоманова. Реком. МОН України, 2013 - 214 с. 
  12. Підготовка і захист кваліфікаційної роботи (ОС «Бакалавр», ОС «Магістр»): Навчально-методичний посібник для здобувачів вищої освіти спеціальності 053 «Психологія» за освітньою програмою «Психологія» / [3-тє видання, переробл. та доп.]. Київ : НПУ імені М.П.Драгоманова, 2022. 108 с. Укладачі: Андрущенко Т.В., Мозгова Г.П., Вольнова Л.М.,              Ханецька Т.І., Федоренко А.Ф., Сидоренко О.Б., Поліщук С.П.,                 Праченко О.К., Бондарчук О.Ю., Якимчук О.І. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/38345
  13. Психодіагностика: підручник для студентів вищих навчальних закладів /    Т. В. Бушуєва. - Київ ; Ніжин : Видавець Лисенко М. М., 2016. - 504 с. 
  14. Психологічна реабілітація: комплекс робочих навчальних програм (для підготовки студентів спеціальності 053 “Психологія” освітньої програми «Психологічна реабілітація» освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр» та освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр») / За редакцією проф. Г.П. Мозгової / / Вид. 2. – Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – 424 с. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31843
  15. Психосоматика та психологія здоров’я: комплекс робочих навчальних програм (для підготовки студентів спеціальності 053 ― Психологія освітньої програми «Психосоматика та психологія здоров’я» освітньо-кваліфікаційного рівня «Бакалавр» та освітньо-кваліфікаційного рівня «Магістр») / За редакцією проф. Г.П. Мозгової / / Вид. 2 – Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова,2020 – 427 с. http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31844 
  16. Психологические особенности детей и подростков, перенесших COVID-19: возможности коррекции // Бекетова Г.В., Горячева И.П., Волосовец А.А., Мозговая Г.П., Бекетова Н.В. // «Педиатрия. Восточная Европа», 2022, том 10, № 1, С.145 - 160. Scopus.
  17. Психосоматичні захворювання у дітей та підлітків. Діагностика та реабілітація. Мозгова Г.П. // Київ: Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2009. - 261 с. (Монографія).
  18. Распостраненность, клинические особенности и прогнозирование течения психосоматической патологии у детей с нарушениями психофизического развития // Бекетова Г.В., Мозговая Г.П., Солдатова О.В., Нехаенко М.И., Горячева И.П., Алексеенко Н.В., Квашнина Л.В., Бекетова Н.В. // «Мир Медицины и Биологии» №1(71), 2020 год, 007-013 страницы - Web of Science Coverage.
  19. Роль здоров’язберігаючих технологій у збереженні здоров’я школярів Г.В. Бекетова, К.Б. Савінова, Г.П. Мозгова, Н.В. Бекетова // Сучасна педіатрія. Україна 8(120)/2021 С.16-24. Scopus.
  20. Сидоренко, О. Б. Практикум з вікової та педагогічної психології : навчальний посібник для студентів подвійних спеціальностей з психологією / О. Б. Сидоренко ; МОН ; Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. – Київ : Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2018. – 262 с.
  21. Ханецька Т.І. Культура мовленнєвого спілкування психолога. Навчальний посібник  (для студ. вищих навч. закладів .). Вид.2, уточн. та доповн. Реком. МОНМС України – К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2012. – 328 с.   
  22. Ihor Popovych, Mariia Pavliuk, Antonina Hrys, Olga Sydorenko, Alla Fedorenko, Tetiana Khanetska. Pre-game expected mental states in men’s mini-football teams: a comparative analysis // Journal of Physical Education and Sport ® (JPES), Vol. 21 (2), Art 96, pp. 772 - 782, March 2021 online ISSN: 2247 - 806X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN - L = 2247 - 8051 © JPES. Scopus. DOI:10.7752/jpes.2021.02096.  https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85104146497&origin=inward&txGid=aff3a85b26e2c614fd7bb4f5e7e95669
  23. Maya Trynyak; Oksana Yakymchuk. Moral Paradoxes of Emerging Technologies in the Education Sector. Philosophy and Cosmology, Volume 27, 2021. – c. 163-173. Scopus:
  24. Neurophysiological characteriscs of psychosomatic disorders and psychosomaticpathology in children and adolescents // Galyna V. Beketova, Galyna P. Mozgova, Oleh G. Shekera, Natalia V. Beketova, Liubava-Stephania M. Pryimatchuk //Wiadomości Lekarskie is abstracted and indexed in: SCOPUS, 2019, tom LXXII, nr 12 cz. I,- Pp 2282-2288.
  25. PROFESSIONAL COMPETENCE BUILDING OF THE ENTREPRENEURS THROUGH IMPROVING THE QUALITY OF BUSINESS EDUCATION Nina Slyusarenko, Kherson State University, Ukraine Olha Vlasenko, Zhytomуr Ivan Franko State University, Ukraine Tetiana Gryshchenko, Donbas State Pedagogical University, Ukraine Iryna Novoseletska, Kyiv Academy of Arts, Ukraine Valentyna Shakhrai, National Academy of Educational Sciences of Ukraine, Ukraine Nataliia Stanislavchuk, Rivne State University for the Humanities, Ukraine Oksana Yakymchuk, Dragomanov National Pedagogical University, Ukraine Journal of Entrepreneurship Education Volume 23, Special Issue 1, 2020

   Стратегічним напрямком розвитку кафедри психосоматики та психологічної реабілітації є створення системи професійної підготовки майбутніх психологів та перепідготовки психологів, супервізорів, які б досконало володіли сучасними технологіями психоконсультування, психокорекції, психологічної реабілітації та  психопрофілактики.